Ιωνάς Σπαρμιώτης· Κληρικός και φημισμένος σχολάρχης και διδάσκαλος της περιόδου της Τουρκοκρατίας. Ιερομόναχος και ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος Σπαρμού Ολύμπου. Ένας από τους πλέον ονομαστούς, εκλεκτούς και διακεκριμένους λογίους του Ελληνισμού, ιδιαίτερα στον χώρο της παιδείας. Σύμφωνα με τον Ανδ. Βρετό ήταν «εἷς τῶν ἐπιστημόνων κληρικῶν τῆς ΙΗ΄ ἑκατονταετηρίδος». Κατά τον Παν. Αραβαντινό υπήρξε καθηγητής «ἐκ τῶν ἀρίστων τῆς ἐποχῆς του». Ενώ ο Τρυφ. Ευαγγελίδης θα σημειώσει «εἷς τῶν καλλίστων τῆς ἐποχῆς του διδασκάλων καὶ διὰ τοῦτο καὶ περιζήτητος ἀνὰ τὴν Μακεδονίαν καὶ Θεσσαλίαν».
Τον Ιωνά τον συναντάμε με τις επωνυμίες Σπαρμιώτης, Κοντός ή Καμαριώτης. Κάποιοι ερευνητές θεωρούν πως πρόκειται για διαφορετικό πρόσωπο. Βέβαια, ο ίδιος στα χειρόγραφά του υπέγραφε και σημείωνε πάντοτε με την επωνυμία Σπαρμιώτης.
Γεννήθηκε περίπου στα μέσα του ΙΗ΄αι. και έδρασε έως τις αρχές του ΙΘ΄αι. Έλκει την καταγωγή του πιθανότατα από το χωριό Λιβάδι Ολύμπου (βλ. Κ. Σάθας «Νεοελληνική Φιλολογία», Γ. Ζαβίρας «Νέα Ελλάς ή Ελληνικόν Θέατρον», κ.ά.). Ο Παν. Αραβαντινός στη «Βιογραφική Συλλογή» αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να καταγόταν από το χωριό του Σπαρμού, ενώ ο Κ. Δημαράς στο «Μακεδονία 4000 χρόνια» σημειώνει την καταγωγή από την Κεφαλονιά. Οι δυο τελευταίες απόψεις, για την καταγωγή του Ιωνά, δεν θεωρούνται βάσιμες, σύμφωνα με την ιστορική έρευνα.
Από νεαρή ηλικία συγκαταριθμήθηκε στην αδελφότητα της Ι.Μ. Σπαρμού, όπου εκάρη μοναχός και χειροτονήθηκε διάκονος και πρεσβύτερος.
Μαθήτευσε κοντά στον περίφημο διδάσκαλο της περιοχής Ιωάννη Πέζαρο (Κωφό) τον Τυρναβίτη, όταν αυτός δίδασκε στη Σχολή του Λιβαδίου (1769-1770 και 1777-1782). Επίσης φέρεται να μαθήτευσε και στη Σχολή της Ραψάνης· για την πληροφορία αυτή όμως δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία. Τέλος είναι βέβαιο πως παρακολούθησε μαθήματα, ενώ ταυτόχρονα δίδασκε στο «Ελληνομουσείο» της Θεσσαλονίκης, από τον ιατροφιλόσοφο Σπυρίδωνα Ασάνη. Τα μαθήματα αυτά είχαν ως σκοπό την εκμάθηση νέων και εξειδικευμένων μαθηματικών θεωριών και τη μετέπειτα διδασκαλία τους στα Σχολεία των Ελληνικών Γραμμάτων.
Η περίοδος κατά την οποία ο Ιωνάς διδάσκει και σχολαρχεί, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία που διαθέτουμε, κυμαίνεται στο διάστημα 1780-1805 (25 περίπου χρόνια). Οι σημειώσεις κάποιων μελετητών, για χρονολογίες έξω από αυτήν την οριοθέτηση, δεν είναι βάσιμες. Επίσης στο θέμα των περιοχών και των σχολείων που διδάσκει δημιουργείται κάποια σχετική σύγχυση. Αναλυτικότερα για τη διδακτική του δραστηριότητα έχουμε:
Την περίοδο της δεκαετίας 1780-1790 στη βιβλιογραφία, όπως προαναφέραμε, δημιουργείται κάποια σύγχυση. Κι αυτό διότι τον συναντάμε σχεδόν ταυτόχρονα, σχολάρχη σε τρεις περιοχές· Λιβάδι, Βελβενδό και Ραψάνη. Προσπαθώντας να ξεδιαλύνουμε τη σύγχυση αυτή, καταγράφουμε παρακάτω τις χρονολογίες που γνωρίζουμε (για το Λιβάδι και τη Ραψάνη) και αφήνουμε ανοιχτά τα έτη που μας είναι άγνωστα (για το Βελβενδό).
Τα έτη περίπου 1787-1789 διδάσκει στη γενέτειρά του, το Λιβάδι Ολύμπου. Στη Σχολή αυτή διαδέχθηκε τον συμμοναστή του Τιμόθεο Σπαρμιώτη.
Τα επόμενα χρόνια 1790-1791 διδάσκει στη Ραψάνη την οποία εγκαταλείπει στις 20 Μαρτίου 1791. Αυτό το γνωρίζουμε από τον Κώδικα της Ι.Μ. Σπαρμού (χγφ. 224 Ι.Μ. Ολυμπιωτίσσης, σελ.5). Η Μονή της μετανοίας του (Ι.Μ.Σπαρμού), μετά από κάποιες δύσκολες καταστάσεις που πέρασε από τους τούρκους και έπειτα από το θάνατο του ηγουμένου Γερασίμου, αποφάσισε να καλέσει από τη Ραψάνη τον Ιωνά, για να τον καταστήσει νέο ηγούμενο. Η περίοδος όμως της ηγουμενίας του ήταν βραχύχρονη και διήρκησε μόνο τρεις μήνες. Οι τούρκοι πιθανόν, γνωρίζοντας για την προσωπικότητά του και μη θέλοντας τέτοιον άξιο ηγούμενο, τον ανάγκασαν να φύγει από το μοναστήρι.
Όσον αφορά τη διδασκαλία του Ιωνά στη σχολή του Βελβενδού, στην οποία ήταν ο πρώτος διδάσκαλος, οι χρονολογίες που απομένουν, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα στοιχεία, είναι 1780-1787 και 1789-1790. Ο Τρ. Ευαγγελίδης μας δίνει μια επιπλέον πληροφορία πως ο Ιωνάς δίδαξε και δεύτερη φορά στο Βελβενδό τις χρονιές 1797-1799· δεν υπάρχουν όμως σαφή στοιχεία.
1) «Στοιχεία αριθμητικής τε και Άλγεβρας» του Αββά Δελα-Καϊλλέ. Την μετάφραση στην απλοελληνική από τα Γαλλικά την έκανε ο Σπ.Ασάνης και στην αρχαΐζουσα («εἰς τὴν Ἑλληνίδα μεθερμηνεύσατο») ο Ιερομ. Ιωνάς Σπαρμιώτης. Το βιβλίο εκδόθηκε στη Βενετία το έτος 1797 με δαπάνες του Ιερομ. Ιωνά, ενώ ξανατυπώθηκε τρία χρόνια αργότερα (1800) (για την επανέκδοση βλ. Ανδ. Βρετός «Νεοελληνική Φιλολογία») προφανώς για τις ανάγκες των σχολείων.
Έπειτα από τη δύσκολη αυτή περίοδο (1780-1790) και βασιζόμενοι, κυρίως, στον Κώδικα της Ι.Μ.Σπαρμού, γνωρίζουμε πως ο Ιωνάς, μετά την καταδίωξη από τους τούρκους, μεταβαίνει στη Θεσσαλονίκη και παραμένει εκεί για εννέα χρόνια («ἐπῆγεν εἰς θεσσαλονίκην, ἔνθα ἐστάθῃ διδάσκαλος χρόνους ἐννέα» χγφ. 224 Ι.Μ. Ολυμπιωτίσσης, σελ.5). Στη Θεσσαλονίκη προσλαμβάνεται πρώτα ως υποδιδάσκαλος του «Ελληνομουσείου» (πιθανόν στεγαζόταν στην Ι.Μ. Βλατάδων), έχοντας ως προϊστάμενο-διδάσκαλο τον Αθανάσιο Πάριο (άγιο της Εκκλησίας μας). Ο Αθ. Πάριος φεύγει από τη Σχολή το έτος 1795 και τη διεύθυνση την αναλαμβάνει ο Ιωνάς μέχρι περίπου το 1799 (ή 1800). Ο Βασ. Μυστακίδης σημειώνει ότι το «Ελληνομουσείο» με τη σχολαρχία του Ιωνά «ἀνέκτησε φήμην».
Την περίοδο της παραμονής του Ιωνά στη Θεσσαλονίκη, έγινε και η γνωριμία του με τον Κεφαλλονίτη ιατροφιλόσοφο Σπυρίδωνα Ασάνη. Όπως προαναφέραμε, ο Ιωνάς μαθήτευσε κοντά του και διδάχθηκε εξειδικευμένες μαθηματικές θεωρίες. Ο Κ. Σάθας γράφει για τον Σπ. Ασάνη πως έβλεπε ότι «παρημελείτο ἐν Ἑλλάδι» ο κλάδος των μαθηματικών συγγραμμάτων και θέλησε να συνδράμει, όσο το δυνατόν, στην διδασκαλία των μαθητών, των νέων αυτών θεωριών και επιστημών. Καρπός της μαθητείας και γνωριμίας του Ιωνά με τον Σπ. Ασάνη είναι δυο μεταφράσεις μαθηματικών βιβλίων:
2) «Σύνοψις των Κωνικών Τομών» του Γουϊδώνος του Γρανδή (με προσθήκες και υποσημειώσεις του Οκταυιανού του Καμετίου). Την μετάφραση στην απλοελληνική από τα Λατινικά την έκανε και πάλι ο Σπ.Ασάνης και στην αρχαΐζουσα («μετήνεκται εἰς τὴν Ἑλληνικὴν») ο Ιερομ. Ιωνάς Σπαρμιώτης. Την επιστασία και τη διόρθωση την ανέλαβε ο αρχιμ. Άνθιμος Γαζής. Το βιβλίο εκδόθηκε στη Βιέννη το έτος 1802 με δαπάνες φιλοτίμων και φιλοκάλων Ελλήνων.
Με τα δύο αυτά βιβλία -τα οποία διδάχθηκαν έπειτα στα Ελληνικά σχολεία- ο Ιωνάς, συνεργαζόμενος με τον Σπ.Ασάνη, συνέβαλε σημαντικά στη διδασκαλία των μαθηματικών συγγραμμάτων και θεωριών στις Σχολές του Ελληνισμού, που στόχο είχε την αφύπνιση των υπόδουλων Ελλήνων.
Μετά τη σχολαρχία στη Θεσσαλονίκη (περίπου 1799-1800), υποστηρίζεται από κάποιους ερευνητές ότι μετέβη στη Βιέννη ως εφημέριος της ενορίας του Αγ. Γεωργίου και ως διδάσκαλος των εκεί ελληνοπαίδων (Β. Μυστακίδης, Κ. Δημαράς, Τρ. Ευαγγελίδης). Δεν γνωρίζουμε ωστόσο εάν ισχύει κάτι τέτοιο. Πάντως, το σίγουρο είναι πως στις 9 Αυγούστου 1800, σύμφωνα με επιστολή του προς τον Σπ. Ασάνη, βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη και αναλαμβάνει να διδάξει τα παιδιά του άρχοντος Λογοθέτου Στεφ. Μαυρογένους (βλ. Ιω. Οικονόμου, «Επιστολαί διαφόρων»). Από την επιστολή αυτή μάλιστα πληροφορούμαστε πως δέχθηκε προτάσεις τόσο από τον ίδιο τον Πατριάρχη για να αναλάβει την Αθωνιάδα Σχολή (Άγιον Όρος) όσο και από τους επιστάτες της Πατμιάδος Σχολής για να διδάξει στο νησί τους.
Πριν το 1803 διδάσκει στους Επιβάτες, κωμόπολη της ανατολικής Θράκης, και από το 1803 και εξής διδάσκει στο Μπεσίκτασι (Διπλοκιόνιον), προάστιο της Κωνσταντινουπόλεως (βλ. Ιω. Οικονόμου, «Επιστολαί διαφόρων», αλληλογραφία μεταξύ Κ. Κούμα και Γερμανού Σπαρμιώτου). Προσκλήθηκε και για δεύτερη φορά από τη Σχολή της Θεσσαλονίκης, πράγμα το οποίο τελικώς δεν αποδέχθηκε.
Το έτος 1805 έχει αφήσει την Κωνσταντινούπολη και έχει επιστρέψει σε γνώριμά του μέρη. Τον συναντάμε να διδάσκει στα Αμπελάκια, σύμφωνα με μια επιστολή του (29.8.1805) στον δάσκαλό του Ιω. Πέζαρο. [Μιχ. Λαφαζάνης, Ιωάννης Πέζαρος (1749-1806)].
Οι μαρτυρίες τόσο για τη διδασκαλική δράση του Ιωνά όσο και για όλη τη ζωή του φθάνουν μέχρι περίπου το 1805. Από εκεί και πέρα δεν διαθέτουμε σαφή στοιχεία. Πιθανόν, σύμφωνα με την ανωτέρω μαρτυρία για τη μετάβασή του στη Βιέννη, έπειτα από τη διδασκαλία του στις σχολές της Κωνσταντινουπόλεως να προσκλήθηκε από τους Έλληνες που παροικούσαν στη Βιέννη και να συνέχισε τη σταδιοδρομία του εκεί. Νεότεροι πάντως μελετητές αναφέρουν ότι ο Ιωνάς πέθανε το έτος 1824 (Γ. Αδάμου «Αρσένιος Ελασσόνος-Ιωάννης (sic) Σπαρμιώτης», Θ. Νημάς, «Η εκπαίδευση στη δυτική Θεσσαλία»).
Η πλούσια, ευρεία και πολύπλευρη διδασκαλική δράση του Ιωνά δεν ήταν δυνατό να μην αποδώσει εύχυμους καρπούς στην Ελληνική παιδεία. Ανάμεσα στους αναρίθμητους μαθητές του διακρίνονται οι κάτωθι: ο πολυμαθέστατος Μητροπολίτης Βεροίας Χρύσανθος, ο Κοζανίτης ιερέας και λόγιος Χαρίσιος Μεγδάνης, ο ιατρός Γεώργιος Σακελλάριος, ο διδάσκαλος Αργύριος Παπαρίζος, και οι εθνικοί ήρωες της Ελληνικής Παλιγγενεσίας Γεωργάκης Ολύμπιος, Χριστόφορος Περραιβός και σύμφωνα με την παράδοση ο Νικοτσάρας.
Εκτός από τα προαναφερθέντα δύο έντυπα βιβλία, η συγγραφική δεινότητα και προσφορά του Ιωνά, φαίνεται και από τα μέχρι σήμερα σωζόμενα χειρόγραφά του που φυλάσσονται στην Ι.Μ. Ολυμπιωτίσσης Ελασσώνος και περιέχουν ποικιλία θεματολογίου. Επίσης και η φροντίδα του για συλλογή ανάλογων χειρογράφων, άλλων συγγραφέων, γίνεται εμφανής από το πλήθος των χειρογράφων και των εντύπων τα οποία είχε στη κυριότητά του. Αναλυτικότερα: Βιβλιογράφος θεωρείται ο Ιωνάς στα χειρόγραφα της ανωτέρω Ι.Μονής με την εξής αρίθμηση: 106, 158, 159, 161 και 183. Σαν κτήτορας αναφέρεται στα παρακάτω χειρόγραφα: 8, 19, 49, 74, 95, 106, 144, 152, 158, 159, 161, 183 και στα κάτωθι έντυπα: 111, 122, 177, 441, 455, 476, 631. Τέλος, σύμφωνα με τον Γ. Ζαβίρα και τον Κ. Σάθα συνέγραψε πραγματεία «κατὰ συγκειμενιανῶν, ἤτοι κατὰ τῶν ἐγκαταγηρασκόντων δεισιδαιμόνως εἰς τὰ παρ’ αὐτοῖς λεγόμενα συγκείμενα τῆς γραμματικῆς». Δεν γνωρίζουμε εάν το έχει γράψει ο Ιωνάς ή κάποιος παλαιότερος με το ίδιο όνομα διότι, ενώ ο Γ. Ζαβίρας μόνο το καταγράφει, ο Κ. Σάθας το χρονολογεί το έτος 1750· πολύ νωρίς για τον αναφερόμενο Ιωνά. Η μελλοντική έρευνα ίσως ξεκαθαρίσει το θέμα.
Η προσφορά του Ιωνά ιδιαίτερα στην παιδεία ήταν μεγάλη, διότι ήταν ένας μορφωμένος, λόγιος και καταξιωμένος κληρικός για την εποχή του. Ο Κ. Δημαράς αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ὁ Ιωνᾶς τοποθετεῖται καλά στὴ χορεία τῶν συντηρητικῶν κληρικῶν τοῦ καιροῦ του· ξέρουμε ὅμως ὅτι ἡ διδασκαλία του ἀνοιγόταν πρὸς κάποια ἀνανέωση, συγκρατημένη καὶ προσεκτική». Προσέφερε τις πολύπλευρες και ευρείες γνώσεις του προσπαθώντας να αναβαθμίσει την εκπαίδευση στον Ελληνικό χώρο και να αφυπνίσει το υπόδουλο γένος ώστε να φθάσει στην ποθητή ελευθερία.
Βιβλιογραφία: Ευ. Α. Σκουβαρά, Ολυμπιώτισσα, Αθήνα 1967 Εκδ. ΚΕΜΝΕ, σελ.220-366. Γ. Ι. Ζαβίρα, Νέα Ελλάς ή Ελληνικό Θέατρον, Αθήνα 1872, σ.368-369,370,537. Κων. Ν. Σάθα, Νεοελληνική Φιλολογία, Αθήνα 1868, σ.602-603,690-691 Ανδρ. Κ. Δημητρακοπούλου, Προσθήκαι και διορθώσεις εις την Νεοελληνικήν φιλολογίαν Κωνσταντίνου Σάθα, Λειψία 1871, σ.103. Ανδρ. Βρετού, Νεοελληνική Φιλολογία Μέρος Β΄, Αθήνα 1857, σ.103-104,337. Παν. Αραβαντινού, Βιογραφική Συλλογή, Εκδ. Ετ. Ηπ. Σπ. Ιωάννινα 1960, σ.37,197. Βασ. Α. Μυστακίδη, Θεοφίλου Καμπανίας, Έργα και Ημέραι, Περιοδ. Θεολογία τομ.7 (1929), σ.55-56. Ματθ. Κ. Παρανίκα, Σχεδίασμα, Κωνσταντινούπολη 1867, τυπογρ. Α. Κορομηλά, σελ.59,86-87. Τρ. Ε. Ευαγγελίδη, Η παιδεία επί τουρκοκρατίας, Τομ. Α΄ Θεσσαλονίκη 2009 (Ανατύπωση), εκδ. Π. Πουρναρά, σελ. 103,114-116,217,222,232. Ιω. Οικονόμου Λαρισσαίου, Επιστολαί διαφόρων, Αθήνα 1964, σελ.62-63,93-94,100-101. Μιχ. Λαφαζάνη, Ιωάννης Πέζαρος (1749-1806), Τύρναβος 2009, σ.147,169,519-520. Θ. Ι. Μπούμπα, Ο Κώδικας της Ιεράς Μονής Αγίας Τριάδος Σπαρμού Ολύμπου 1602-1877, Εκδ. Ι.Μ.Σπαρμού 2008, σ.59,60,108-110. Θ. Ι. Μπούμπα, Ιερωμένοι διδάσκαλοι και λόγιοι της Μονής του Σπαρμού Ολύμπου, Θ.ΗΜ. τομ. 52, σελ.305-314. Γιαν. Αδάμου, Αρσένιος Ελασσόνος –Ιωάννης ο Σπαρμιώτης, Δ΄ Συνέδριο «Ο Όλυμπος στους αιώνες», σ.141-143. Β. Σκουβαρά, Σπαρμιώτης Ιωνάς, Θ.Η.Ε. τομ.11, σελ.353. Αχ. Λαζάρου, Κατάλογος εντύπων βιβλιοθήκης Ολυμπιωτίσσης, Αθήνα 1964. Θ. Νημά, Η εκπαίδευση στη δυτική Θεσσαλία, Εκδ. Αφοι Κυριακίδη Α.Ε., Θεσ-νίκη 1995, σ.256,266-267. Μιχ. Καλινδέρης, Χαρίσιος Δ. Μεγδάνης (1768-1823), Αθήνα 1992 Β΄ έκδ., σ.38. Μακεδονία 4000 χρόνια Ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού, Γεν. Εποπτεία Μ.Β. Σακελλαρίου, έκδ. Εκδοτική Αθηνών Α.Ε. 1990, σ.401,403 (Συγγραφή στοιχείων από τον Κ.Θ. Δημαρά με τίτλο «Πνευματικός βίος»).